Co nowego w branży opakowań?

W dniach 17 i 18 kwietnia w warszawskim Expo XXI odbyło się najważniejsze wydarzenie w branży opakowań, w tym reklamówek i toreb, czyli 10 edycja Międzynarodowych Targów Opakowań – Packaging Innovations. Producenci krajowi zawitali do stolicy, by zaprezentować własne produkty oraz poznać najnowsze trendy! Jako, że MM-flex podąża za nowoczesnymi technologiami i wprowadza coraz to nowe rozwiązania, nie mogło nas tam zabraknąć!

Rzeczywiście, Packaging Innovations jak co roku nie zawiódł. Spotkaliśmy się z ogromem kreatywnych rozwiązań i innowacyjnych projektów. Wśród zarówno prezentacji, jak i wystawców natrafiliśmy na wiele ciekawych rozwiązań w uszlachetnianiu papieru! Jednym z najciekawszych miejsc na tegorocznych targach były prezentacje opakowań wychodzących spod rąk młodych studentów. Targi dają możliwość zaprezentowania swoich pomysłów przez nowicjuszy projektowania. Należy przyznać, że coraz większą popularnością jako tworzywo do produkcji opakowań staje się papier. Pomysł Joanny Babskiej na ,,Grzybka” – papierowe opakowanie zabezpieczające filiżankę wraz z talerzykiem, szczególnie przykuł naszą uwagę. Straty materiału przy autorskim projekcie młodej studentki Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie są praktycznie zerowe (opakowanie składa się z jednego paska tektury, niewymagającego sklejania). Spędziliśmy długie godziny na zaznajomieniu się z prototypami opakowań przyszłości, stoiskami istniejących już dziś firm, czy projektami nad którymi prace wciąż trwają (oczywiście nie omieszkaliśmy pominąć kącika z poczęstunkiem.

Zainteresowanych przebiegiem targów, typami wystawców i całą resztą, jaką można było znaleźć 17 – 18 kwietnia w Warszawie, odsyłamy na stronę oficjalną Międzynarodowych Targów Opakowań. Jako baczni obserwatorzy branżowych nowalijek, postanowiliśmy skupić się na tym, co szczególnie przykuło naszą uwagę – na przyszłości reklamówek.

Świat na każdej płaszczyźnie w zawrotnym tempie biegnie dziś do przodu, a opakowania nie śmią pozostać w tyle. Jednym z seminariów tematycznych, na którym mieliśmy przyjemność się pojawić była prezentacja rodzajów opakowań przyszłości – biodegradowalnych materiałów z włokiem roślinnych. Pani dr inż. Anna Masek przedstawiła koncepcję tworzenia reklamówek, toreb i pudełek z wykorzystaniem substancji pochodzenia roślinnego m.in. konopii i lnu. Dlaczego akurat len i konopie zdają się wpłynąć na przyszłość przemysłu opakowań? Zawierają one dużą ilość celulozy, równocześnie posiadając znikome ilości ligniny. Obie substancje wpływają na możliwe do osiągnięcia szybkie metody izolacji czystych mikrowłokien celulozowych. Stosując na uzyskane mikrowłókna konkretne działania chemiczne, uzyskujemy składniki potrzebne do produkcji toreb. Ostatecznie to len okazuje się być najlepszym źródłem włokiem. Już dziś badacze odkryli sposób na zwiększenie ilości otrzymywanej celulozy z lnu o 20%, dzięki czemu wygrywa ona pojedynek z konopiami.

Niestety, na dzień dzisiejszy powyższe źródło oraz metody jego obróbki nadal stwarza zbyt wiele wątpliwości, by móc bez obaw wprowadzić je do użytku codziennego. Nie tylko porażające koszta produkcji, które przewyższają efekt końcowy są sporym problemem. Słabe właściwości izolacyjne i mechaniczne naturalnych polimerów to duży kłopot dla entuzjastów wykorzystania ich w branży spożywczej. Choć jest to istotna kwestia, mogąca zaważyć na rodzaju reklamówek przyszłości, pozostaje jedynie czekać na dopracowanie metody do perfekcji. Kto wie – mogąc wypiekać dziś chleb bez użycia mąki, może w najbliższym czasie odkryjemy recepturę na reklamówkę idealną?

SlovakiaCzechGermanEnglish