Pokazać się tak, by być widzianym!
Reklama na przystanku, reklama na ulicy, reklama w markecie.. Jak pokazać się światu bez wydawania kroci na reklamę? Niekoniecznie musisz wynajmować billboardy w każdym mieście!
Sergiusz Kizińczuk w swojej książce ,,Manipulacja, perswazja czy magia?” wspomina o sile naszych zmysłów jako sposobów zapamiętywania informacji. Podkreśla, że 83% informacji zapamiętujemy za pośrednictwem wzroku, przy czym dla porównania pozostałymi zmysłami jedynie od 1 do 11 procent. Przy tak dużej rozbieżności danych nasuwa się pytanie – jak maksymalnie wykorzystać te 83%?
Okej, wiemy już, że największą uwagę w działaniach marketingowych należy skupić na obrazie. Oczywiście, można wynająć miejsca reklamowe, czy skupić się na marketingu internetowym, jednak należy się zastanowić, czy na pewno koszta nie przerosną efektów? Będąc codziennie bombardowanym setkami billboardów, internetowych reklam przeciętny zjadacz chleba przestaje wyłapywać ważne informacje.
Rozwiązaniem mogą okazać się torby reklamowe, jako stosunkowo tani, a zarazem długofalowy środek marketingowy. W dobie wszechobecnej ekologii, raz otrzymaną torbę każdy z nas wykorzystuje wielokrotnie. Efekt? Reklama umieszczona na jednej reklamówce papierowej czy też plastikowej, wędruje wraz z jej posiadaczem po całym mieście. Im więcej toreb reklamowych, tym więcej miejsc, gdzie zostanie ona zauważona.
Zatem okazuje się, że istnieje sposób na reklamę nie tylko tanią, ale też spersonalizowaną, długofalową i przede wszystkim docierającą do szerokiego grona odbiorców! Tutaj pojawia się kolejne pytanie – jak sprawić, by przechodnie nie tylko patrzyli na torbę, ale też ją widzieli?
Najważniejszym jest zatem dopasowanie form reklamy do percepcji i automatycznych zachowań odbiorców. W oparciu o wnioski z badań przytaczanych przez takich autorów jak Doliński, czy Tkaczyk można wyróżnić swojego rodzaju Dekalog Reklamy Graficznej.
Wzrok jak skaner, nie analizator
By było nam łatwiej funkcjonować w czasach natłoku informacji, zaczęliśmy je na swój sposób jedynie pobieżnie przyswajać. Według statystyk człowiek poświęca jedynie 2 sekundy na zapoznanie się z reklamą graficzną, a zapamiętuje marne 5% ze wszystkich zawartych w niej informacji. Chcąc zainteresować przypadkowego odbiorcę najważniejszym jest sprawienie, by w zapamiętanej części znalazło się to, co najistotniejsze.
– Nie zapełniaj całej torby treścią – w przeciwnym razie razie reklama stanie się nieczytelna i zniechęci odbiorcę
– Nie przesadzaj z ilością elementów graficznych – chyba, że pragniesz odwrócić uwagę od elementów kluczowych
– Zastanów się nim zamieścisz kluczowe informacje w lewym dolnym rogu torby – według badań jest to punkt najmniej przykuwający naszą uwagę
– ,,Im inaczej, tym lepiej” – Idąc ulicą, każdy z nas zwróci uwagę na samochód w kwiatki, a nie na ten w standardowych kolorach – ludzie naturalnie lepiej zapamiętują rzeczy wyróżniające się na tle innych. W przypadku torby najmniejszy zabieg personalizujący jej wygląd może okazać się perłą w gąszczu szarej szarości.
– Znajdź punkt centralny – okazuje się, że najbardziej zwracamy uwagę na punkt mniej więcej w jednej trzeciej odległości od górnej krawędzi reklamówki! Tworząc projekt, gdzie logo marki znajduje się na środku, a jej nazwa na dole może okazać się mnie efektywny.
– Skupmy się! – powiedzenie ,,szukać igły w stogu siana” można odnieść również do reklamy. Człowiek ma tendencje do poszukiwania wzrokiem punktu, na którym mógłby skupić uwagę – jest to w pełni automatyczne zachowanie. Jak to wykorzystać? Tworząc swoją reklamówkę z nadrukiem pozostaw pustą przestrzeń i skup uwagę odbiorcy na jednym elemencie, Twoim logo, haśle reklamowym, nazwie.
– Rusz głową – w reklamie funkcjonuje zależność skłaniająca odbiorcę do kierowania wzroku na wskazany punkt. W praktyce polega to na automatycznym nawigowaniu spojrzenia odbiorcy w miejsce wskazane strzałką lub palcem osoby na obrazie. Tworząc zatem grafikę na opakowania warto rozważyć elementy wskazujące na najważniejsze informacje: strzałki, osoby patrzące w punkt centralny itp.
– Pułapka! Strzeż się nadmiaru! – Reklama w jakiejkolwiek formie powinna przede wszystkim spełniać swoje zadanie i sprawiać, by odbiorca zapamiętał jej najistotniejszy przekaz. Oczywiście, wcześniej mówiliśmy o oryginalności, ale nie jest ona równoznaczna z niepotrzebnym przepychem! Reasumując – przykuwajmy uwagę, a nie rozpraszajmy!
Badania wskazują na najistotniejszą rolę ilustracji w reklamie. Chcąc zwrócić uwagę odbiorcy, powinniśmy umieścić ją na środku reklamówki. Na kolejnym miejscu sytuuje się logo firmy, które najefektywniej w przypadku toreb reklamowych umieścić nad ilustracją. A gdzie stopka z danymi? Odbiorcy z natury zwracają uwagę szczególnie na prawą stronę reklamy – by temu sprostać, stopka niech znajdzie się w prawym dolnym lub górnym rogu. Wzięcie pod uwagę powyższych reguł przy tworzeniu projektu torby reklamowej dla swojej firmy nie musi gwarantować spektakularnego sukcesu. Natomiast, jak wskazują badania, zdecydowanie wpłyną na zauważalność marki przez odbiorców. Powszechnie wiadomym jest, że ludzie poszukując rozwiązań bardzo często zwracają się do swoich skojarzeń z przeszłości. Dobrze, by znalazło się tam logo i nazwa właśnie Twojej marki!