Identyfikacja wizualna
Gdyby musieć wymienić pierwsze skojarzenie z żółtą literą ,,M”, to czy nie każdemu z nas na myśl przyjdzie McDonald’s? Niepostrzeżenie pospolity znak przestał być dla świata zwykłą literą, a stał się symbolem kojarzonym z młodością, przyjaciółmi i wreszcie niezawodnym prekursorem fastfoodu. W czym zatem tkwi sukces ogromnych przedsiębiorstw i uzyskaniu rozpoznawalności przez jeden znak? Odpowiedzią może być identyfikacja wizualna. Wchodząc do jednej z restauracji McDonald’s z każdej strony wręcz razi żółta M-ka. Każda papierowa torba z zamówieniem zawiera na sobie ten sam żółty znak. Pijąc nie tylko kawę, ale i coca-colę na kubku znów ,,M”! Takie działania w zdecydowany sposób tworzą wśród konsumentów schemat poznawczy – łączą symbol ze smacznym jedzeniem, aromatyczną kawą i orzeźwiającymi napojami. Z kolei ujrzenie na ulicy przechodnia z torbą sygnowaną Mcdonald’s jest już pierwszym krokiem do poczucia głodu i nieposkromionej chęci skuszenia się na owy fastfood. Czy tak samo zadziałałaby torba bez sygnatury? Niekoniecznie – wtedy to już jedynie kolejny, niezauważalny skrawek papieru. Identyfikacja wizualna to nic innego, jak zabieg, mający na celu utworzenie konkretnych skojarzeń w konsumentach. Opiera się na aspektach wizualnych kojarzonych z marką. Nie tylko logo widniejące na stronie internetowej czy kolor metki na ubraniach mają znaczenie, ale to co jako pierwsze widzą oczy konsumenckie – opakowanie!
Tworząc reklamówki i torby – to co wysuwa się na pierwszy plan, zastanówmy się czy chcemy w oczach klientów pozostać jedną z firm ,,noname”? Sposobem wybrnięcia z zasadzki kojarzenia z przysłowiowym ,,kotem w worku” jest nadruk. Logo, hasło przewodnie czy symbol naszej marki, towarzyszące nam na każdym kroku budują identyfikację wizualną. Wśród potencjalnych klientów funkcjonuje potrzeba poczucia bezpieczeństwa. Reklamówki z nadrukiem czy torby papierowe z logo wzbudzają większe zaufanie niż wielka biała niewiadoma (w końcu kupując przedmiot chcemy być pewni jego wyjątkowości i oryginalności). Każdy nadruk, mający stać się narzędziem do zbudowania pozycji marki powinien spełniać kilka kryteriów: być spójny, przejrzysty i rozpoznawalny. Więcej porad jak stworzyć torbę sprzyjającą budowaniu twardej pozycji na rynku oraz dekalog projektowania idealnego nadruku znajdziesz w artykule ,,Klucz do skutecznej reklamy – pokazać się tak, by być widzianym”.
Efekty? Weźmy na przykład kontrowersyjną reklamę marki AXE ,,For men who’d rather be with a woman than on a horse” (z ang. ,,dla mężczyzn, którzy wolą być z kobietą niż na koniu”). W jej przypadku wystarczyła wzmianka o koniu. Każdy przechodzeń skojarzył ją z konkurencyjną dla AXE firmą Old Spice – typująca właśnie na postać konia jako swój znak rozpoznawczy. To pokazuje, że nie tylko bezpośrednia nazwa, ale właśnie kwestia wizualna wpływa na rozpoznawalność marki. Głęboko zakorzeniając w odbiorcach obraz umięśnionego modela na koniu, firma Old Spice utorowała postrzeganie zwierzęcia jako kojarzącego się właśnie ze swoimi produktami. Nie minęło dużo czasu, a już nie tylko nazwa, ale zarówno koń jak i inne postaci zwierząt stały się synonimem marki Old Spice w świecie reklamy. Czy nadal masz wątpliwości w magię nadruku?